Bas Welling van reclamebureau Wefilm – onder andere verantwoordelijk voor de KPN-campagne over online shaming en mede-initiatiefnemer van Fossiel No Deal – deelt in dit college hoe je met creativiteit aantoonbare impact kunt maken en waarom het werkt om daar in je branche op samen te werken. Hij laat horen en zien hoe de kracht van visuele verhalen/reclame kan helpen gedrag te veranderen. En gedragsverandering is belangrijk op weg naar een fossielvrije samenleving.
“Als je emotioneel geraakt wordt, ben je ontvankelijker na te denken over je eigen gedrag. Als dat op grote schaal gebeurt kun je zelfs normen doen kantelen, aldus Bas Welling. Hij maakt campagnes die je raken in je hart en daarmee aantoonbare impact hebben. Welke lessen zijn er te leren van hun werk op verkeersveiligheid, anti-roken of internetveiligheid?
In Stukje van Mij gingen KPN en zangeres Meau de strijd aan tegen online shaming. Samen met Interpolis maakte de Welling, Smoorverliefd en Mis Niks, waarin jongeren gewaarschuwd worden voor de gevaren van appen op de fiets. Ook strijdt Wefilm al jaren tegen roken en vapen in samenwerking met Artsenslaanalarm, onder andere door influencers op TikTok succesvol aan te spreken geen vapes meer in hun video’s te laten zien.
De campagnes van Wefilm zijn meer dan een miljard keer bekeken en internationaal bekroond met meer dan 250 awards. Stukje van Mij won dit jaar de Grand Prix op het reclamefestival in Cannes.
Wefilm is ook mede-initiatiefnemer van Fossiel No Deal, waarin meer dan 80 bureaus beloven geen reclame voor de fossiele industrie te maken.
Spreker: Bas Welling
Wefilm - Creative agengy for positive impact
Fossiel No Deal